“Die training geef ik via een flipover, komt geen scherm bij kijken!”
Zo introduceerde ik mijn ‘Teken je bevindingen’-training, bedoeld voor auditors, begin van dit jaar aan de opdrachtgever. Een soort “unique selling point” om eigenlijk mee aan te geven dat het geen “saaie Powerpoints afdraaien is” en juist heel erg “practice what you preach”.
En zo geschiedde het ook op donderdag 5 maart 2020. Corona was er al wel, maar we konden nog gewoon ‘ouderwets’ van start met deel 1 van Teken je bevindingen in Utrecht!
En toen werd het toch even anders…
Deel 2 zou worden gegeven eind maart 2020, maar de lockdown zorgde voor een ander plan. En na diverse keren uitstellen -“dan kunnen we binnenkort wellicht wel weer ‘live'”- werd besloten om de sessie om te bouwen naar een digitaal feestje.
De opdrachtgever postte na afloop een leuk berichtje op LinkedIn:
Enkele reacties uit de ontvangen feedback na afloop van de training:
Het tekenen helpt mij om tot de kern van zaken door te dringen! Het enthousiasme en de insteek van Ferry werken aanstekelijk!
Deelnemer Teken je bevindingen-training in opdracht van Stimulansz, november 2020
Visueel is krachtig communiceren. Interactieve invulling van de training, top!
Deelnemer Teken je bevindingen-training in opdracht van Stimulansz, november 2020
Voorbereiden, voorbereiden, voorbereiden!
‘Even’ je sessie ombouwen van ‘fysiek’ naar ‘digitaal’ gaat ‘m niet worden. Interactie digitaal is heel anders dan face-2-face. Maar ook de behoefte aan afwisseling ervaar ik zelf in digitale meetings dagelijks. En dit zou toch een sessie van 3 uur worden. Dan moet er variatie, interactie, pauzes en vooral ook veel plezier in het programma zitten.
Daarmee ging ik aan de slag. Veel gehad aan de Leergang Faciliterend Leiderschap die ik momenteel volg bij The Visual Connection van Jeroen Blijsie!! Daar ook geleerd: het succes van een goede online meeting faciliteren kan je samenvatten in 3 V’s: voorbereiden, voorbereiden, voorbereiden 😉
Inmiddels al een hele ’thuisstudio’
Het doel van de sessie moet duidelijk zijn, daarop bouw je een mooi programma en bepaal je de inhoud. Vervolgens is het fijn als ‘de techniek’ meewerkt. Afgelopen maanden geïnvesteerd in nieuwe computer, grote nieuwe beeldschermen, een documentcamera, software om alles met elkaar te laten communiceren: en zie daar een eigen ’thuisstudio’!
Afwisseling creëren, maar geen chaos
Tegenwoordig zijn er ook veel mooie ‘online tools’. Voor deze sessie wilde ik gebruik maken van Zoom. En dat was best lastig, want de deelnemers werkten toch veelal bij organisaties waarin Zoom niet ‘is toegestaan’. Ik heb als ondernemer inmiddels op zowel Zoom als Microsoft Teams een abonnement, maar Teams kan nu (nog) niet tippen aan de functionaliteiten die Zoom mij biedt als online facilitator! Hoe eenvoudig je ‘break-out-rooms’ kunt maken en ‘activeren’, hoe fijn het werkt met ‘polls’… En dus ging ik de uitdaging gewoon aan… en dat lukte gelukkig: iedereen kwam in de ‘Zoom-room’ 😊
En Miro heb ik ook ingezet. Op dit online whiteboard kan je ‘realtime’ samenwerken. Post-its plakken, verschuiven, plaatjes toevoegen, zelfs tekenen. Ik heb het nu ‘rustig’ gehouden door het vooral als ‘referentiebord’ te gebruiken voor tijdens de oefeningen. Het is voor deelnemers heel lastig om continue te moeten switchen. Volgens mij pakte dat goed uit…
En als er nog behoefte is aan feedback de komende weken, of nog even sparren: dan kunnen deelnemers van de training terecht in een besloten Slack-groep. Een soort Facebook, maar (persoonlijke mening) dan beter! Ook om de mailboxen niet te belasten met teveel mails en inhoudt!
Kortom: ik geef deze training het liefst zonder schermen, maar als het niet anders kan maak ik er ook online een feestje van! 🥳
Wil je ook een ‘Teken je bevindingen’-training? Ik kan het je nu dus ook aanbieden ‘mét schermen’ 😉
Meer informatie over de training vindt je hier.
0 reacties